Wazir Shafiq

Hai reader sumer.. so camner ngan hari korang ri ni? hepi? sedeyh? so kepada sesiapa yang hepi-hepi tu keep go on ea.. yang maner tengah bersedeyh tu..chill weyh! life panjang lagi..daripada korang berkurung dalam bilik lebih baik korang keluar amik angin.. tenangkan jiwa.. hehe =)

Okla..since da lama tak update blog..kali ni aku nak bercerita pasal satu kenangan ni.. so kepada yang sudi membaca tu.. le teruskan membaca sampai ke bawah.. yang ne agak-agak malas tu le la pergi ambil angin dulu.. then mane tau tiba-tiba nak baca balik.. so le buka smula entri aku yang mengamit memori ni ea (perasan lebeyh =p)

Ni nak kongsi pengalaman waktu cuti semester hari tu.. walaupon cuti singkat.. sebulan jerk.. but selama cuti tu macam-macam pengalaman aku alami.. berbagai benda yang aku tempuhi.. hehe.. chewah~ =P ok back to the highway.. untuk pengetahuan sumer.. waktu cuti semester hari tu aku bekerja sebagai customer service dekat satu cawangan Giant tu ( tempat takleh di beritahu..atas reason-reason tertentu.. chewah cam artis lak =p).

Ok..ni  aku nak bagi penerangan sikit pasal kerja-kerja sebagai customer service (CS) tu.. ok kalu korang perasan CS ni tempat korang tinggalkan barang macam beg, helmet, payung dll sebelum korang masuk dalam pasaraya Giant tu.. selalunya bahagian tepi sekali.. tempat korang le redeem free gift tu~ haa.. situla CS.. =)

Tapi.. korang jangan ingat itu jerk kerja CS.. banyak lagi woo.. paging orang dalam giant tu.. kalau korang perasan biler de bunyi.. Ting.. Ting .. Ting (lebeyh kurangla bunyi dier =p) then ada orang cakap ' Selamat malam dan salam satu m'sia kepada para pelanggan kami yang budiman.. sila ambil perhatian..bla~ bla~ bla~ ' haa.. tu kerja CS gakla.. banyak lagi la check harga dll.. kalu korang nak tau lebeyh mohonla kerja CS =) best wooo~~ hehe..

Best tu.. memangla best kerja sebagai CS ni.. tapi yang tak best biler ada masalah yang melibatkan customer.. customer complain pasal hargala, salah beli barangla, barang rosaklah.. sumer tu CS kene explain BAIK-BAIK..walupon kadang-kadang teruk CS di maki hamun.. sedangkan ia bukan salah CS.. CS jugak kene.. tapi di sebabkan protokol..n CUSTOMER ALWAYS RITE.. so terpaksala cakap slow-slow.. walaupon dalam hati panas.. kalau tak jadi kes macam pekerja kfc pukul customer tu.. sabar jerla..

Terus terang memang macam-macam ragam customer ni.. pelbagai bangsa, pelbagai karenahnyer.. biasala satu m'siala katakan.. bawah ni apit senaraikan perangai biasa bagi setiap bangsa.. tapi jangan salah faham..bukan SEMUA camni.. tapi SESETENGAH orang jerk camni..

i) Cina - Mereka pentingkan duit.. setiap perkara akan di cek dalam resit selepas pembayaran.. kadang-kadang ada yang bawa kalkulator sendiri supaya pastikan betul.. even 30 sen pon mereka akan berkira and minta pulang semula.. walaupon pakaian cantik, drive kereta camry n sewaktu dengannya.. tapi still perangai camtu gak..

ii) India - kebanyakan barang yang mereka beli akan cepat rosak.. tak sampai sebulan.. dah hantar untuk repair. walhal barang tu kadang-kadang da rosak teruk, susah untuk di repair. mereka still claim kerana katanya still in warranty.

iii) Melayu - kebanyakan orang melayu tak pernah cek semula selepas beli barang. so yang mana lebih, dikira halal jerk. tapi ada gak customer yang ikut perasaan. maki-maki, walhal resit mereka sudah hilang (lupe letak mana katanya) tapi marah-marah sedangkan mereka tahu tanpa resit takleh watpe untuk tukar barang lain.

Macam-macam karenahnyer customer ni. tapi macam aku katakan tak sumernya teruk.. ada gak yang baik.. bagi angpow waktu tahun baru cina, ajak menyembang dll.. tu lah antara kenangan yang tak mungkin aku lupekan.. insyaAllah.. =) ok lah takmo bercerita panjang-panjang..bosan lak korang nanti..len masa aku bercerita lagi ea.. =)

P/s : GXSI, terima kasih kerana sudi beri peluang dekat aku tuk bekerja di sana. Abg haiqal (HR), mummy,  faizah, aqila, anis, kak lila, abg raja, ira, ida, aisyah, durka, tullisy, kak ita, kak ida, kak siti, kak lin, abg joe, jai, nas, fatin, abg nasir n lain-lain staff giant ( maaf tak sebut sumer..tak tau jadi panjang mana karang..hehe) seronok dapat bekerja dengan korang. Rindu kat korang sumer. Muga satu hari nanti kita akan bertemu kembali.. insyaAllah. =)
edit post
Reaksi: 
2 Responses
  1. teha Says:

    biase laa kan.. nme nyee pon customer.. mmg xsah laa kalu xde yg buat perangai.. hahaha !


  2. Kenapa qila baru prasan entry ni??